Norske Per Christian Maurtvedt besøgte Løgstør i 2019. Der så han en båd på Limfjordsmuseet, der ændrede hans liv. Han begyndte at drømme om at kunne leve af at bygge både. En drøm, som han nu håber, kan gå i opfyldelse i Løgstør.
Han er nemlig nu vendt tilbage til Løgstør, efter at have uddannet sig til bådebygger i Frederikstad i Norge.
- Båden var en sejlerkano med smukke linjer og en lille ketch-rig. Jeg blev forelsket i den og besluttede, at jeg ville lære teknikken og håndværket, begynde at bygge sejlerkanoer og få en levevej ud af det, siger Per Christian Maurtvedt.
Den første af slagsen er nu færdig. Han har bygget den i sit lille værksted i Bredgade i Løgstør – et værksted, som han håber snart bliver for lille, når han får gang i produktionen.
Der er mange grunde til, at det blev Løgstør for den unge nordmand. Hans mor er født i Vilsted, hans oldefar var den kendte slagter Evan Nielsen i Vilsted, hans mormor havde sommerhus i Lendrup og hans onkel og kusine ejede vinstuen Café 2C i Løgstør i mange år.
- Men væsentligst for mig har været to ting: Danmark er i modsætning til Norge medlem af EU, hvilket gør handel over grænserne langt nemmere. Danmark er selvfølgelig et marked, men det er først og fremmest Tyskland og Holland, som jeg vil satse på. Og dernæst er Limfjorden et langt bedre farvand at sejle i med sejlerkanoer end de barske norske farvande.
Da Per Christian Maurtvedt kom tilbage til Løgstør, forsøgte han forgæves at finde arbejde som bådebygger:
- Men her er der jo bådebyggere nok, så jeg gik i gang for mig selv. Det var stadig sejlerkanoen, der sad i mit hoved. Derfor begyndte jeg at finde ud af alt om den båd. Forskellige typer, deres historie, dagens marked for bådene. Jeg fik tegninger sendt fra Australien, lavet af en ældre skotte, Iain Oughtred, der har lagt navn til en af typerne. Og gik så i gang.
Det var dog ikke uden forhindringer. Undervejs måtte Per Christian Maurtvedt lave en masse ved siden af for at få råd til materialer og mad og drikke. Det var først og fremmest træarbejder, bl.a. lavede han indvendige massive døre i eg til boliger, lavede teakdæk og andet arbejde på sejlbåde, og også buer til bueskydning.
Men nu er sejlerkanoen klar. Den er 15 fod lang, 2,5 fod bred, forsynet med ketch luggerrig og vejer beskedne 50 kg med de to master og sejl samt udriggere. Kanoen er bygget med meget tynde trælister med transparent glasfiber og epoxy over begge sidder af skroget, der gør den langt billigere at vedligeholde end en almindelig træbåd.
- Plastbådsindustrien er ikke særlig bæredygtig, men med denne metode anvender vi meget lidt plast. Når det er sagt, så udbydes sejlerkanoen også som klinkbygget, hvor brugen af plast er yderst begrænset. Mit væsentligste salgsargument er dog, at sejlerkanoen er let at have med at gøre. Man kan sejle direkte op på stranden med den. Man kan have den på taget af f.eks. en stationcar eller en autocamper. Og så er den altså sjov at sejle, siger Per Christian Maurtvedt, der testede den første gang til en regatta i Lauwersmeer i Holland.