Formanden for Løgstøregnens Turistforening, Anders Bloksgaard, er oprigtig optimistisk for turismen.
Tekst og foto: Jacob Dalgaard
Turistforeningens samarbejde med Destination Himmerland går bedre end nogensinde, Aggersborg er udpeget som UNESCO verdensarv, og turistforeningens sommermusik på Løgstør Havn lykkes til stadighed.
Så selv om der også er udfordringer, så var Anders Bloksgaard i det optimistiske hjørne, da han mandag aften aflagde årsberetning på Løgstøregnens Turistforenings generalforsamling.
Selv planerne om en havneudvidelse og en genåbning af Frederik Den VII's Kanal fik positive ord med på vejen, selv om det ene år tager det andet, uden at der sker noget. Men begge dele er i proces, forsikrede formanden og tilføjede dog:
- At det hele er langt mere bøvlet, besværligt og tidskrævende end forventet vil være lykkeligt glemt den dag projekterne er gennemført. Men lige nu er det altså bøvlet, besværligt og tidskrævende – og det har det i øvrigt været i alt for lang tid.
Grejbanken er vigtig for Løgstør
Anders Bloksgaard storroste også Grejbanken og det hold, som styrer den.
- På græsrodsniveau samarbejder vi som aldrig før i Løgstør. Vi låner til og af hinanden, vi investerer i fælles grej – og det er faktisk svært at undervurdere værdien af fælles grej. En toiletvogn, en traktor, en truck er afgørende værktøjer når Løgstør inviter ind til events og fest.
Anders Bloksgaard havde helst set, at Grejbanken kunne forblive i den kommunale hal på havnen, men han har også forståelse for, at Vesthimmerlands Kommune har andre planer med området, så Grejbanken må flytte:
- Hvis alt går som planlagt så kigger vi ind i støre rokade de kommende år. Materielgården flytter ind i nye rammer ved havnen. Grejbanken rykker ind i materielgården. Forholdene er ganske vist lidt mindre – men der er tale om en permanent løsning. Endelig rives grejbanken så ned, og der opføres boliger ved vandkanten.
Endelig påpegede Anders Bloksgaard, at flere i fremtiden må forvente at skulle betale mere til Branding Løgstør, hvis Løgstørs synlighed udadtil skal opretholdes i fremtiden, idet brandingselskabet efter snart 20 år har opbrugt sin kapital.
På generalforsamlingen trådte Jørgen Christensen ud som bestyrelsessuppleant og blev erstattet af Mette Sørensen.
Bestyrelsen har konstitueret sig således:
Anders Bloksgaard (formand)
Mona Gregersen (Næstformand)
Jimmy Støttrup
Linda Immersen
Holger Pedersen
Dorthe Madsen
Morten Grau Jensen
Søren Strømgaard (supl.)
Mette Sørensen (supl.)