På Vesthimmerlands Gymnasium og HF nåede man at afholde en vellykket demokratidag for alle de samfundsfagslæsende elever, inden skolesystemet blev lukket ned på grund af smittefaren fra Covid 19.
Omkring 175 elever og deres lærere brugte en hel eftermiddag på at diskutere kommunalpolitik. Eftermiddagen blev skudt i gang af borgmester Per Bach Laursen og kommunaldirektør Henrik Kruuse. I deres oplæg var de inde på, hvilke udfordringer Vesthimmerlands Kommune står overfor som udkantsområde. Bl.a. demografien.
Efter at have omtalt alle vanskelighederne sagde Henrik Kruuse imidlertid, at der er en god grund til, at vikingerne og Kimbrerne slog sig ned her: den pragtfulde natur, og han lagde ikke skjul på, at kommunen gerne ser, at f.eks. gymnasieeleverne vender tilbage til deres udgangspunkt, når de engang er færdige med deres studier.
Efter denne charmeoffensiv fra kommunens side tog et par samfundsfagslærere over for at gennemgå noget lærebogsstof om det kommunale niveau og skitsere de muligheder og begrænsninger, kommunen har i forhold til lovgivningen. Derefter blev eleverne præsenteret for et kort uddrag fra DR2 Debatten om den kommunale udligningsordning, som der var så meget debat om, inden Corona-virusset kom ind i billedet.
Derefter ventede der et gruppearbejde, hvor deltagerne, ud fra et bilag med kommunens budget, skulle lave en velfærdsprioritering, idet de skulle forestille sig, at kommunen som følge af den nye udligningsreform havde fået tildelt 65 millioner ekstra. Her skulle gruppen meget konkret begrunde over for en opponentgruppe, hvorfor de netop ville bruge pengene på den måde (f.eks. ansætte flere pædagoger, give muligheder for flere ugentlige bade til de ældre, færre elever i klasserne, flere cykelstier, sænke skatten eller andet).
Efter denne øvelse begyndte eftermiddagens højdepunkt at nærme sig: Grupperne fik hver tildelt en case fra det kommunale liv, som de skulle lave et oplæg til. Der var fem emner i spil: Hotspot, kollektiv trafik, pressede skoler, bæredygtig udvikling og liv på landet. For hvert af emnerne skulle det diskuteres, hvad der ifølge gruppens medlemmer var vigtigt, og der skulle konkretiseres, både hvad kommunen kan gøre, og hvad eleverne selv som aktive borgere kan gøre.
Mens dette gruppearbejde foregik, begyndte det at strømme ind med prominente gæster, nemlig en lang række af byrådets medlemmer. Efter at de kort var blevet briefet af gymnasiets samfundsfagslærere, var det blevet tid til, at grupperne skulle præsentere deres idéer for politikerne, bl.a. på grundlag af plancher, de havde udarbejdet.
Dette sidste punkt på dagens program var det svært at stoppe igen. Dels fordi gymnasieeleverne havde mange spændende tanker om punkterne, og dels fordi spørge- og diskussionslysten blandt byrødderne var stor. Men omkring kl. 18 var eleverne nødt til at bryde op for at komme med en bus hjem. Dermed blev et af dagens emner, den kollektive trafik, konkretiseret. I øvrigt kunne deltagerne i arrangementet tage det som en kompliment og som en understregning af, at dialogen havde været frugtbar, at politikerne ytrede ønske om at få en kopi af de mange spændende plancher.