Skolerne i Vesthimmerland deltager i anden kortlægning af et stort skoleudviklingsprogram - Program for Læringsledelse.
Skolerne i Vesthimmerlands Kommune deltager i Program for Læringsledelse støttet af A.P. Møller Fonden med 21 millioner kroner. Det er Nationalt Center for Skoleforskning og Center for Offentlig Kompetenceudvikling, der står bag programmet.
Program for læringsledelse forløber over 4 år, og der deltager 13 kommuner, 242 skoler, ca.80.000 folkeskoleelever og ca.10.000 fagprofessionelle. Målt på antallet af elever og medarbejdere udgør det en tiendedel af folkeskolen.
Fra den 18. september til den 13. oktober 2017 skal elever, lærere, pædagoger og ledelsen i skolerne svare på anden kortlægning.
Første kortlægning i programmet var i efteråret 2015, hvor 94,9 % af eleverne, 98 % af klasse- og kontaktlærere samt 59,7 % af forældrene besvarede spørgsmålene i programmets kortlægning. Kortlægningen indsamler data om elevernes læring og trivsel.
- Jeg håber meget, at vi igen i år kan få så høj en svarprocent, da det er vigtigt for skolernes arbejde med elevernes læring og trivsel, at vi har et stort datamateriale. Jeg ser også frem til at se, om de indsatser, skolerne har arbejdet med mellem første og anden kortlægning har båret frugt, siger børne- og skoleudvalgsformand, Henrik Dalgaard.
Første kortlægning har med udgangspunkt i datamaterialet givet anledning til forskellige udviklingsaktiviteter på skolerne. Skolerne har arbejdet med feedback og klasseledelse, professionelle læringsfællesskaber samt motivation, tro på sig selv og ros. Alle skoler arbejder her i efteråret 2017 med emnet Chanceulighed, fattigdom og sociale problemer, da det viser sig, at det socioøkonomiske grundlag i Vesthimmerlands Kommune ikke er så højt.
Sådan forløbet programmet
Spørgeskemasvarene indsamles tre gange i løbet af projektets fireårige periode. De første svar blev indsamlet i efteråret 2015 og anden kortlægning er i efteråret 2017, hvor svarene også indsamles elektronisk. Tredje kortlægning er i efteråret 2019.
På baggrund af dataindsamlingen udarbejdes institutionsprofiler for alle deltagende skoler om elevernes læring og trivsel. Disse data sammenholdes med resultater fra de nationale test og andre relevante data. Via skolens profiler kan skolens ledelse, lærere og pædagoger se profiler for den enkelte klasses eller årgangs lærings- og trivselsresultater.