Erhvervsskolerne Aars havde i aftes sammen med Krogh Madsen Arkitekterne A/S inviteret Anders Lund Madsen til at komme med sit bud på, hvordan Vesthimmerland kan skabe sig en lys fremtid.
Tekst og foto: Jacob Dalgaard
Der var lidt Donald Trump over overskriften på Anders Lund Madsens indlæg: We will make Himmerland Great again.
Og havde man forestillet sig, at den lille entertainer kom med den forkromede løsning på Vesthimmerlands fremtid, da han stillede sig på scenen foran et stort publikum i Energien, som er erhvervsskolernes nye multihal, så blev man helt sikkert skuffet. Men Anders Lund Madsen kan noget andet. Han kan underholde.
Og det gjorde han i halvanden time, hvor han uafbrudt snakkede og snakkede og førte sig selv ud i de mærkværdigste sammenligninger med Vesthimmerland. Som eksempelvis da han nåede frem til den regnskovslevende fugl hoatzinen, som er så dum, at den ikke engang formår at udføre en af fugleracens kernekompetancer; nemlig at flyve. Og det er værre endnu, for når hoatzinen har spist, vælter den.
Kære Vesthimmerland, når man synes det ser allersortest ud, skal man bare tænke på, at der er nogen, der har det værre, lød det vise råd fra Anders Lund Madsen, der med sit morsomme show i hvert fald gjorde Vesthimmerland great for en aften.
Mere samarbejde mellem kultur og erhvervsliv
Umiddelbart inden Anders Lund Madsens show var der i ALFA et andet foredrag med kreativ direktør Christian Have. Dette foredrag kunne i underholdningsværdi ikke måle sig med Lund Madsens, men det havde til gengæld mere brugbar substans for udvikling og vækst.
Christian Have er ophavsmand til begrebet "Corporate Cultural Responsibility", og han ønsker at den kreative branche fremfor alene at basere sig på støtte fra det offentlige og fonde, skal udvikle sig til et forretningsområde i et tættere samspil med erhvervslivet.
- Vi skal til at investere i kulturen i stedet for at støtte, lød budskabet fra den kreative direktør, der til gengæld vil have kulturlivet til at give afkast for investeringerne. Ikke nødvendigvis i penge. Det kan eksempelvis være i øget livskvalitet.
Den kreative branche omsætter for 234 milliarder kroner, og med afledte effekter når tallet op på 348 milliarder kroner, så der er selvfølgelig også nogle økonomiske perspektiver at komme efter i kulturen.
Arrangementet i ALFA blev også krydret med kultur i form af en optræden fra Louise Støjberg / Martin Rauff duo.