Sådan har leasing af biler udviklet sig
Dette indhold er sponsoreret
Leasing af biler kan virke som en jungle, når man første gang hører om det. Men det kan være meget smart nogle gange at overveje at lease en bil i stedet for at købe. Der har også været store stigninger i antallet af leasede biler, samtidig med at der har været fald i købte bil. Du kan tjekke leasing af biler ud, hvordan leasing af biler fungerer her: https://www.tjekbil.dk/leasing
Fald i både leasing og køb
I januar måned 2021 har man registreret det laveste bilsalg siden 209. Der er lige præcist blevet registreret 9800 nye motorkøretøjer i januar 2021. Det er et fald på 57.5% i forhold til december 2020, bare måneden før. En væsentlig del af forklaring på det store fald kan være nedlukningen af forhandlernes udstillingslokaler, og at man ikke har haft mulighed for at prøvekøre biler. Hvilket er et resultat af Covid-19, som har ramt mange brancher hårdt, ikke mindst bilbranchen. Det kan dog også skyldes usikkerhed om de nye afgiftsregler, som mange forbrugere nok tænker på inden de køber en bil. Både summen af leasing og køb af biler faldt i denne periode. I husholdningerne faldt den med 67%, og i erhvervene med 40%. Så det har været hårdt for alle i bilbranchen. Faktisk så er den samlede salgspris for de nye biler på ca. 2,9 mia. Kr. mod c. 6,9 mia. Kr. I december 2020, så det er mange, der er snakke om.
Fald i salg af elbiler
I januar oplevede man en stigning i andelen af solgte benzinbiler, samtidig med at der var et fald i andelen af elbiler. Der blev kun solgt 576 elbiler i januar 2021, som kun svarer til 14.1 procent af de samlede solgte bile i perioden. Hvis man sammenligner det med tallet for solgte elbiler i december 2020, er det noget af et fald. Der udgjorde elbilerne nemlig 20,8 procent af de solgte biler. Husholdningen stod for 369 af købene af elbiler i januar. Der blev til gengæld solgt 1500 plugin hybridbiler, som udgør 14,1 procent af dem samlede antal af solgte biler. I december så udgjorde plugin hybrid-salget 15,4 procent, så der er kun sket et lille fald i dem. De fleste gik til husholdningerne med 1100 i alt solgt til private, hvorimod det kun var 348 som blev solgt til erhverv. Bestanden af elbiler og plugin hybridbiler er dog stadig stigende. Bestanden af elbiler er i dag 32500 biler, og der er 31100 plugin hybridbiler i Danmark. De udgør tilsammen 2,3 procent af bestanden af personbiler på 2,72 mio. Biler. For et år siden var der kun 16100 elbiler og kun 10700 plugin hybridbiler.
Leasing af biler
Leasing stod samlet set for 47 procent af de nye biler i januar 2021. Dog var den samlede tilgang af nye biler i husholdningerne 48,4 procent lavere end januar sidste år. Antallet af købte biler er ca. 50 procent lavere sammenlignet med sidste år, hvor antallet af leasede biler er 40,8 procent lavere i sammenligning med sidste år. Den er også faldet meget i begge områder til erhvervene, hvor antallet af købte biler også er 50 procent lavere sammenlignet med sidste, hvor antallet af leasede biler er 36,1% laver i forhold til sidste år. Leasing af biler er dog steget i sammenligning med sidste år, hvilke men kan tage som en generel tendens i samfundet, hvor flere og flere er begyndt at få øjnene op for at lease biler i stedet for at køber. Det kan nemlig både være en økonomisk smartere løsning, men det er også smart, hvis du er usikker på, hvor meget du skal bruge en bil. For eksempel hvis du har et job et år, hvor du bliver nødt til at køre til, men det er tidsbegrænset. Så giver det sjældent mening at købe en bil, men det kan være smart at lease en bil i stedet. Leasing af biler stod samlet set for 47 ud af 100 af de nye biler i januar 2021, hvorimod samme tidspunkt sidste år stod de kun for 41 ud af 100 af de nye biler.
Tilgangen er generelt faldet
Den samlede tilgang af nye biler er faldet de sidste tolv måneder, hvilket man kan se som en naturlig reaktion på Covid-19 epidemien og dens konsekvenser. Der er mange forbrugere, der har været usikre på deres økonomi, og arbejdsmarkedet har også været usikker, da mange virksomheder har været nødsaget til at fyrre en andel af deres medarbejdere. Der er også set stigning i antallet af arbejdsløse i Danmark, så mange har nok ikke følt, at det var det rette tidspunkt at købe en ny bil på. Den samlede tilgang af nye biler de seneste tolv måneder var 14,5 procent lavere end året før. Den er både faldet i husholdningerne, men den er også faldet i erhvervene. Det har selvfølgelig kunnet mærkes i bilbranchen.