Søndag d. 11. april 2021 - �rgang 16

Find den rette strategi til din virksomheds markedsføring

20-08-2020

Sponsoreret indhold

Hvis virksomheden skal opnå vækst og succes, er det svært at komme udenom markedsføringen. Strategier og metoder kan ende med at gøre hele forskellen, og det kan derfor godt betale sig at sætte de rette ressourcer af. Men hvad bør man egentlig være opmærksom på, når man skal planlægge sin markedsføringsstrategi?

Der er mange faktorer at være opmærksom på, når man skal have en virksomhed op at køre. Konceptet skal fungere, budgettet skal holde og der skal være en efterspørgsel. Er disse ting til gengæld godt på plads, kan det nemt ende med at være markedsføringen, der er den sidste, afgørende faktor. Dårlig eller manglende markedsføring kan nemlig betyde, at virksomheden ikke oplever stor succes, selvom alle de andre ting er godt på plads.

Hav styr på den organiske trafik
Når man taler om gæster på din virksomheds hjemmeside, vil man typisk kigge på, hvordan de fandt frem til siden. Var det “organisk” - altså fandt de naturligt hen til den – eller var det gennem betalte annoncer? Det er altid godt at kunne generere en masse organisk trafik, da man ikke skal betale for at få det. Men det kræver dog, at man er god til at lave SEO.

Så hvad er SEO? Det står for search engine optimisation, altså søgemaskineoptimering på dansk, og det går ud på at få din virksomheds hjemmeside til at dukke op så højt som muligt i søgeresultaterne. Det kræver, at man arbejder grundigt med billeder, tekster og navngivning på hjemmesiden, så søgemaskinerne opfanger, at din side er værd at besøge.

SEO kan kræve en del tid og erfaring, men hvis det gøres godt, kan det gøre en verden til forskel. Vigtigheden ved placeringen i søgeresultaterne må altså for alt i verden ikke undervurderes.

Kend din målgruppe
Vigtigheden ved at have styr på sin målgruppe kan ikke understreges for meget. Hvis du ikke ved, hvem der interesseret i dine produkter eller services, kan du ikke målrette din markedsføring. Det betyder, at du ikke kommer til at ramme særligt mange potentielle købere med din annoncering.

Når du laver betalte annoncer på blandt andet sociale medier, har du typisk muligheden for at vælge, at de kun skal vises for visse folk. Det kan være inddelt efter aldersgruppe, køn, nationalitet, interesser eller meget andet. Her vælger du naturligvis de grupper, der har størst sandsynlighed for at være interesseret i din virksomheds produkter eller services. På denne måde ved du, at du ikke spilder dine penge ved at vise reklamer til folk, der alligevel aldrig ville købe noget hos dig.

Hav styr på budgettet
Det kan være meget dyrt at drive en virksomhed og især at få den op og køre i starten. Derfor er budgettet enormt vigtigt at have styr på. Der skal være råd til det hele, og det gælder også markedsføringen. Det kan nemlig ofte være nødvendigt at betale sig til god markedsføring enten ved at benytte et bureau eller ved at ansætte en dedikeret marketingmedarbejder. Dette skal der altså være plads til i budgettet. Du kan få flere tips til virksomhedens økonomi her.

Grundlagt 1. februar 2006         Redaktør: Jacob Dalgaard           Telefon: 3012 6000             info@lokaltindblik.dk 

Weltklasse!