OMFARTSVEJ: Overforbrug på 25 millioner kroner på omfartsvejen får ingen konsekvenser. Kun kommunekassen må bøde for dårlig projektstyring.
Af Jacob Dalgaard
"Hør her kammerat. Det her projekt er kørt af sporet, og det burde du have haft bedre styr på".
Sådan kunne eller burde en samtale under fire øjne måske have lydt et sted i Vesthimmerlands Kommune undervejs i etableringen af omfartsvejen syd om Aars, der endte med at koste 130 millioner kroner. Langt mere end politikerne havde bevilget.
Tidligere har byrådet været nødsaget til at efterbevilge 16 millioner kroner, og i går måtte politikerne så efterbevilge yderligere 8,7 millioner kroner, som er brugt på vejprojektet.
Den store budgetoverskridelse fik Socialdemokratiet til at stille forslag om at ivæksætte en uvildig undersøgelse, der skal afdække alle årsager til, at projektet er løbet løbsk - udover de allerede kendte årsager..
- Den socialdemokratiske gruppe finder, at vi må finde ud af, hvad der helt præcist er gået galt. Ikke for at få slagtet nogle embedsmænd, som jeg i øvrigt mener i det daglige gør et godt stykke arbejde, men for at få nedskrevet de læringspunkter, vi skal bruge, så vi ikke en gang til kommer galt af sted med et stort, kompliceret anlægsprojekt, sagde Uffe Bro, der er socialdemokratisk formand for Teknik - og miljøudvalget.
Socialdemokraterne fik opbakning fra Kirsten Moesgaard, som finder det ubegribeligt, at der kan hives 25 millioner kroner op af kommunekassen, uden at nogen har bevilget pengene. Hun ønskede derfor også analyseret, hvad der gået galt for at få vished for, om kommunen er i stand til at styre det næste store anlægprojekt, som er en ny svømmehal i Aars.
Men ingen af de øvrige partier så nogen anledning til at iværksætte en undersøgelse
- Vi vil ikke være med til at bruge penge på sådan en undersøgelse. Vi ved reelt ikke, om den kommer til at koste 1 million eller fem millioner kroner, og pengene skal jo tages et eller andet sted fra, lød et af argumenterne fra Brian Christensen, Dansk Folkeparti.
En næse til ledelsen
De konservatives gruppeformand kunne heller ikke finde argumenter for en undersøgelse.
- Vi har alle en aktie i det her, og alle har lært af det. Det er yderst kritisabelt, det der er sket, men jeg er sikker på, at vi kan finde en procedure, så det her aldrig sker igen, sagde Henrik Dalgaard.
Tættest på at placere et direkte, personligt ansvar for Vesthimmerlands omfartsvej-gate var Theresa Berg Andersen fra SF. Hun var ude med riven efter forvaltningsledelsen.
- Jeg vil give en næse og en begmand til de topfolk, der skal sidde og styre det her. Altså de øverste i forvaltningen, for det er dem, der skal kigge på den her økonomi, sagde hun og takkede nej til en undersøgelse. Vi har fået lærdom nok, gentog hun.
Hendes partifælle, Niels Heebøll, kom dog disse topfolk til undsætning, da han sagde, at det er vigtigt at holde på de embedsmænd, der har kvajet sig, for de gør det vel ikke to gange, vurderede han.
Borgmester tager sin del af ansvaret
Borgmester Per Bach Laursen havde sikkert ønsket en anden tv-debut i byrådssalen, hvorfra der for første gang blev livestreamet fra et byrådsmøde. Men efter en lang debat påtog han sig sin del af ansvaret for det famøse vejprojekt.
- Der er røde ører, så det fløjter. Jeg har nogle store ører. De er også røde. Det er de, fordi jeg sad med i økonomiudvalget i forrige periode og perioden derforinden. Jeg skal nok tage min del af ansvaret for det her. Derfor synes jeg også, jeg har de bedste forudsætninger for den gode drøftelse, der har været om et vigtigt emne; økonomistyring. Hvordan gør vi? Jeg lægger hovedet på blokken for, at det er der fokus på.
Dermed afviste han og Venstre også at bakke op om Socialdemokratiets forslag om en undersøgelse. Afstemningen i byrådssalen endte med 19 stemmer imod og 8 for. Dermed er sagen om omfartsvejen lukket uden at der placeres et egentlig ansvar for den økonomiske fadæse.