Teknik- og Miljøudvalget har fået et konkret forslag om at reducere busbetjeningen på rute 111.
Af Jacob Dalgaard
Kampen om at få pengene til at slå til i Vesthimmerlands Kommune i 2023 er begyndt. De politiske udvalg i Vesthimmerland har af Økonomiudvalget fået til opgave at finde mulige besparelser for 17 millioner kroner, og Teknik- og Miljøudvalgets andel er 2,5 millioner.
Et af de forslag, der er i spil, er en reduktion i antallet af afgange på lokale busruter. Kommunens årlige driftstilskud til NT's busdrift udgør ca. 17,3 mio. kr. og i oplægget til politikerne er en årlig besparelse på 120.000 kroner årligt svarende til en times mindre buskørsel om dagen. Det er især de mindst benyttede afgange før klokken 7 om morgenen og efter kl. 16 om eftermiddagen, blikket er rettet imod.
Ender forslaget med at blive vedtaget med budgettet til efteråret, vil reduktionerne først få virkning fra og med køreplan 2023/2024, der træder i kraft i august 2023, hvorfor reduktionen kun har halv budgetvirkning i 2023.
Administrationen har konkret kig på rute 111 som et muligt spareoffer. Ruten er rent kommunalt finansieret og forbinder Løgstør-Ranum-Overlade-Vester Hornum-Farsø-Aars. Administrationen påpeger, at overvejelsen ved nedlæggelse af en eller flere afgange for den typiske bruger vil være den relativt dyrere flextur eller privat kørsel og at en reduktion kan stride imod byrådets strategi om at fremme bæredygtige transportformer og fremme øget samkørsel.
Ca. 25% af alle husstande i Vesthimmerland Kommune havde i 2019 ikke adgang til bil.