De forslag til en fremtidig skolestruktur i Vesthimmerland, som 45 fagfolk på børne- og skoleområdet har lagt frem, er for vidtgående, mener Henrik Dalgaard (Kons.), som er formand for Børne- og skoleudvalget.
Af Jacob Dalgaard
Selv om De Konservative sidste år var fremme med tanker om at lukke nogle skoler i Vesthimmerland, så er forslaget i den nye rapport lige vel kradsbørstige. Det mener Henrik Dalgaard i hvert fald i en kommentar til Lokaltindblik.dk.
Han roser folkene bag rapporten for et godt stykke arbejde, som afspejler opgaven med at komme med forslag til et løft af skoler og daginstitutioner i Vesthimmerland til færre penge.
Men særligt de fire løsningsforslag på skoleområdet var mere vidtgående end Henrik Dalgaard selv havde forventet, og han regner ikke med, at der politisk kan findes flertal for at gå så drastisk til værks, da det også får konsekvenser for de berørte lokalområder.
Han henstiller nu til, at han og hans byrådskolleger tager sig den tid, der skal til, og finder de rigtige løsninger. Henrik Dalgaard tilføjer, at der også er mange gode elementer blandt de forslag, der under processen er kommet fra borgerne, og de forslag bør også tænkes ind i den politiske beslutningsproces.
Hos Venstre er Inger Nielsen slet ikke begejstret for forslagene. Hun mener, det er bestilt arbejde fra forvaltningens side. Desuden mener hun ikke, at tallene i rapporten holder.
"Et af forslagene handler om at have 5 skoler på 6 matrikler, hvilket vil give 200 ekstra elever på Farsø Skole, som allerede er fyldt op. Men der er ikke regnet på, hvad det vil koste at bygge til. Hvorfor er det så, at vi ikke bare bruger de bygninger, vi allerede har," spørger Inger Nielsen retorisk.
Hos Socialdemokraterne er der umiddelbart heller ikke stemning for at lukke skoler hos Rasmus Vetter. Men det er nok nødvendigt i et eller andet omfang, tilføjer han.
"Med de børnetal og den økonomi vi har, er det nok urealistisk at bevare alle skoler, hvis vi vil beholde kvaliteten," siger Rasmus Vetter og slår fast, at politikerne nu har pligt til at læse det hele ordentligt igennem og sætte sig ind i, hvad der kan bruges, og hvad der ikke kan bruges i rapporten.