Når man går i 8. kl. er det så småt ved tiden at man skal spore sig ind på en uddannelse. Det kan være svært, men efter et besøg på Limfjordsmuseet, har dette valg fået en ny vinkel på.
Museumsinnovation kan være en svær, udefinerbar størrelse, men det synes 8. kl. fra Vester Hornum ikke længere efter selv at have prøvet det.
Klassen var med i afprøvningen af Limfjordsmuseets nyeste tiltag inden for skoletjenesten, der især er målrettet udskolingen.
Formålet var dels at formidle et stykke kulturhistorie og dels samtidig synliggøre, hvordan en virksomhed som et museum fungerer, hvilke lovmæssige krav der arbejdes under samt hvor mange jobfunktioner, der varetages på museet.
Der blev lavet en tur rundt i museets bygninger og eleverne så, hvor og hvordan gamle både istandsættes og hørte om de krav, der er for at restaurere museumsgenstande.
Eleverne blev selv udfordret i museets udstillinger, idet de med kritiske øjne skulle finde ud af, hvilke virkemidler man bruger, for at tydeliggøre forskellige ting i en udstilling, hvilke udstillingsgenstande, der var brugt samt en vurdering af, hvilke genstande der var bevaringsværdige og hvilke, der var nemmere at genskabe, hvis de skulle gå itu.
Skaber helhedsoplevelse
En god øvelse, der fik eleverne til at være mere opmærksomme på, hvordan forskellige syns-, høre- og lugteindtryk kan være med til at skabe en helhedsoplevelse.
Da de forskellige jobfunktioner blev gennemgået, fik eleverne også her stillet en opgave. De skulle lave et program for en dag i højsæsonen. Eleverne skulle vurdere, hvad der kunne være interessant at deltage i, hvilke forberedelser det ville kræve, og hvornår på dagen aktiviteten skulle foregå.
Denne øvelse endte med et færdigt ugeprogram, der både bød på fiskeri samt madfremstilling, ridetur og solnedgangstur langs stranden. En aktivitet som krabbevæddeløb blev også sat på programmet.
På trods af tåge og en kold vind blev der alligevel tænkt store tanker både under skoletjenesten men også bagefter. Lærer og elever er enige om at anbefale andre klasser at holde øje med, hvornår forløbet udbydes til alle, for det er et besøg værd.