Afgangseleverne på Vesthimmerlands Gymnasium og HF fik et lynkursus i både den islamiske og den arabiske verden, da Naser Khader, direkte hjemkommet fra Washington, torsdag holdt en fællestime i Musikhuset ALFA.
Naser Khader startede med at give et kort rids over sit hidtidige liv: Barndommen i Syrien, mødet med Danmark, uddannelse, politikerkarriere og nu jobbet som senioranalytiker i en amerikansk tænketank ved Hudson Institute, der holder øje med udviklingen i den arabiske verden og bl.a. leverer rapporter til den amerikanske kongres. Desuden optræder han som medvært på P1’s radioprogram ”Arabiske stemmer” hver fredag. Her kigger man på mangfoldigheden i den arabiske verden, lige fra det arabiske køkken over forskellige længder på fuldskæg til islamismen.
Han pointerede forskellen mellem den islamiske verden, der består af 55 lande, og den arabiske verden, der udgøres af 22 lande, hvoraf Naser Khader har besøgt de 20. De arabiske lande er defineret ved, at de har arabisk som landets officielle sprog. Dvs., at hvis man har gået i skole, kan man sagtens forstå sproget i de andre lande. Akkurat ligesom engelsk findes i forskellige versioner.
Det medfører, at de arabiske lande inden for de sidste 15 år har fået en fælles offentlighed, præget af de to store nyhedskanaler, Al-Jazeera og Al Arabiya, den ene oprettet i Qatar og den anden i Saudi-Arabien. Her har kritik mod regimet for første gang kunnet komme til orde, og det er baggrunden for det arabiske forår. Naser Khader understregede også, hvor forskellige de arabiske lande er. Nogle lever mest af turisme, mens andre lukrerer på olie og gas.
Noget andet end sproget, som de arabiske lande ifølge Khader har til fælles, er en masse dårligdomme. Han spurgte retorisk, hvor mange arabere der de senere år har fået nobelprisen. For tusinde år siden var det den arabiske verden, der satte dagsordenen, men nu er den præget af ufrihed, iscenesat af en række diktatorer og sikkerhedstjenester, der siden september 2001 har indgået alliancer med vesten. Her eksemplificerede Naser Khader med oplevelser fra sin egen barndom i Syrien. Ifølge ham har præsident Assad og hans far siden 1970 slået mindst 300.000 syrere ihjel, og han gav mange eksempler på, hvordan korruption og nepotisme hersker.
En klar pointe i foredraget var, at ufriheden i den arabiske verden ikke har noget med islam at gøre, idet diktatorerne ikke er muslimsk orienteret. På samme måde kan islam, ifølge ham, godt fungere sammen med demokrati. Her nævnte han Indonesien som et godt eksempel.
Til sidst i foredraget fik tilhørerne en forsmag på en artikel af Naser Khader, der skulle publiceres i morgendagens udgave af Kristeligt Dagblad. Her skriver han bl.a., at Mellemøsten er vore naboer, og det er i vor egen interesse at interessere os for, hvad der sker i nabohuset. Når vi endelig blander os, er det imidlertid ofte for sent, det er halvhjertet, og vi gør ikke arbejdet færdigt.
3a hørte om Oman
En enkelt klasse, 3a, og to af deres lærere, Kirsten Sørensen og Marie Næsby, nød godt af Naser Khaders store viden om den muslimske og den arabiske verden i endnu en halv time. Det skyldtes, at de er involveret i et samarbejdsprojekt med et gymnasium i Oman. Det foregår inden for ”World Heritage”-netværket, som Vesthimmerlands Gymnasium og HF som Unesco-skole er en del af.