Medlemmer af færgebestyrelsen bød kunderne på kaffe og rundstykker fredag morgen.
Tekst og foto: Per Lyngby
Nogle var forberedte, medens andre blev glædeligt og positivt overrasket, da de fredag morgen blev serviceret af bestyrelsen for Hvalpsund-Sundsøre overfarten. Formand Brian Christensen (DF) fra Vesthimmerlands Kommune var sammen med næstformand Jens Peder Hedevang fra Skive Kommune stået tidligt op for at byde på kaffe og rundstykker til de morgenfriske pendlere.
En af dem, som næsten dagligt tager turen over sundet er Mogens Poulsen fra Vestrup. Han benytter færgen, når han skal på arbejde på Thise Mejeri, som ligge på Sundsøre-siden. Den tur har Mogens Poulsen gjort gennem de seneste 18 år, og han er formentlig den af de nuværende passagerer, som har størst “pendler-anciennitet”.
“Færgeruten mellem Himmerland og Salling er meget vigtig, ikke bare for mig personligt men også for mejeriet i Thise, som har tankbiler med over sundet hver dag”, fortæller Mogens Poulsen, medens han nyder kaffe og rundstykke på den godt 10 minutter lange overfart.
En anden af de faste pendlere er chauffør Michaell Nielsen, som sejler med Mary op til flere gange om dagen, når han skal levere dæk fra Øksendal Dæk på Mors til firmaet Imdex i Farsø. Denne fredag forventer han at komme op på tre dobbeltture, når han hver gang skal over og aflevere sin last på 15 tons dæk i Farsø, hvor de brugte dæk omdannes til granulat, der bl.a. bruges til kunststofbaner.
De to faste pendlere benytter som 1000 andre muligheden for at få rabat ved køb af et elektronisk rabatkort, som bruges til betaling. De er begge også med på den sms-service, som man tilbyder, således at der kan varsles aflysninger eller andre driftsforstyrrelser. Denne service var senest i brug for 14 dage siden, da stormen “Egon” holdt det gode skib Mary i havn et døgns tid.
Forbedret økonomi
Brian Christensen, som er udpeget til at sidde i færgebestyrelsen af kommunalbestyrelsen i Vesthimmerlands Kommune, har været formand gennem godt et år. Han kan derfor ikke påtage sig æren for, at man for første gang i mange år ser ud til at kunne holde budgettet for færgen. Og det endda til den gode side.
“Nej, det kan jeg ikke tage æren for, da det var lagt, før jeg kom til, men derfor kan jeg da godt glæde mig over, at vi kommer ud med noget som ligner et resultat, der er 200.000 kr. bedre end budgetteret”, siger Brian Christensen i en kort pause, inden han igen skal på dækket for at servicere passagererne.
Nu bliver færgedriften formentlig aldrig en overskudsgivende forretning i sig selv. Den er afhængig af tilskud fra staten og i særdeleshed de to kommuner, Vesthimmerland og Skive, som driver selskabet. Men med et stigende antal faste kunder og mange turister i sommerhalvåret, er der en fornuftig indtægt på godt 5 mio. kr. om året. Hertil kan man så lægge, at færgens faste personale sejler særdeles energibevidst og derved sparer på olien, som tilmed har været meget billig gennem en periode.
Formentlig kan man også fremover ser frem til en reduktion i renteudgifterne. I den kommende tid skal de to kommuner nemlig tage stilling til forslag om en låneomlægning, som, hvis den vedtages, kan betyde en samlet besparelse på mere end 3 mio. kr. over lånets resterende løbetid på 16 år.
Færgebestyrelsen afholder de fleste af sine møder på færgen, hvor man gerne når op på 3-4 dobbeltture, medens mødet står på i færgens opvarmede opholdsrum.
Mary sejler godt 20.000 ture om året og befordrer i omegnen af 150.000 passagerer, hvoraf de fleste kommer i personbil (ca. 60.000), medens antallet af store lastvognstog ligger omkring de 3.000. Der er 9 ansatte ved selve færgedriften, som administreres af Vesthimmerlands Kommune fra administrationsbygningen i Farsø.
Næste fredag vil der igen være mulighed for at få kaffe og rundstykker på overfarten, hvor medlemmer af færgebestyrelsen igen er på dækket for at hilse på kunderne.