Hornum Skole tog i sidste uge et stort hop tilbage til middelalderen. Eleverne lærte om tiden fra 1000 til 1500 i aktiviteter både inde og ude.
Formålet med ugen er at lære om tiden fra omkring år 1000 til 1500-tallet i Danmark og samtidig styrke trivslen blandt børnene på skolen. Initiativet til Middelalderugen kom skolebestyrelsen og medarbejdere med, og det har været umagen værd, siger skolebestyrelsesformand Lotte Juul:
”At se så mange glade børn lære nye ting på kryds og tværs af alder og klassetrin har været en fornøjelse. Festen fredag aften blev til et arrangement, der samlede omkring 400 fra skolen og byen, og selv vejret var med os.”
Alle i indskolingen og på mellemtrinnet startede ud med at sy sin egen kjortel, som blev dekoreret med forskellige symboler fra middelalderen eller blot med en glad smiley. For at holde sammen på middelaldertøjet, så besøgte alle rebslageriet, hvor de lærte håndværket rebslagning. De ældste af eleverne fik virkelig lært at lave reb, og der gik sport i at kunne producere det flottest og længste reb.
Med tøjet ordentlig på skulle eleverne naturligvis også i middelalderkøkkenet, hvor der blev kærnet smør med håndkraft, malet korn ved på møllesten, kværnet sennep og bagt soldaterbrød over bål.
I tinstøberiet tildannede eleverne en støbeform med den form, som de skulle lave deres smykker i. Der blev støbt i smedjen, og efterfølgende pudset og poleret inden smykket blev sat på en lædersnor og hængt om halsen på designeren.
Elektricitet var jo ikke opfundet i middelalderen. Som lyskilde brugte man i stedet stearinlys, som var lavet af talg. I Hornum Skoles middelalderlysstøberi lærte eleverne at støbe lys ved at dyppe en væge i flydende stearin, og gentage processen mange gange. De lærte også en del om køkultur. Nogle af eleverne fik lavet lys med en meget lang brændetid, fordi tålmodigheden rakte til at stå kø og dyppe mindst hundrede gange.
Besøg fra rollespilsefterskole
I løbet af ugen havde Hornum Skole besøg af elever og lærere fra rollespilsefterskolen i Hobro, for at lære kunsten at kæmpe med middelaldervåben. Alt foregik dog i fordragelighed, og våbnene bestod mest af bløde materialer bundet sammen af gaffatape og malet, så det lignede rigtige sværd og skjolde. Der blev kæmpet de drabeligste kampe og alle gik fra slagmarken med et smil på læberne. Ud over kampteknik kunne der også læres en masse lege som børn i middelalderen legede.
Eleverne fra 5. klasse havde i længere tid øvet sig i at spille middelaldermusik på blokfløjte, og hele mellemtrinnet har øvet sig på at synge middelaldersange. Der var også indkaldt ekspert bistand for at lære kædedans og de dansetrin, som man behøver at kende for at kunne opføre en middelalderdans. Eleverne gav til fredagens middelaldermarked en smagsprøve på, hvad de havde lært om sang og musik i middelalderen.
Udskolingen deltog også i festlighederne fredag eftermiddag, og flere af valgholdene havde også middelaldertema i løbet af ugen. I køkkenet blev der eksempelvis henkogt og syltet frugter. Glassene med de farvestrålende resultater skal gemmes til senere på skoleåret, hvor der skal afholdes gallamiddag for elever og forældre.
Middelalderfesten den 31. august sluttede ugen med god stemning, aktiviteter for børnene og pattegris på grill.