Danmarks Statistik har netop udsendt de seneste overnatningstal for september måned. For Vesthimmerlands vedkommende ser det positivt ud.
I september var der 36.798 overnatninger i Vesthimmerland og sammenlignet med september 2016 er der tale om en stigning på 13%, mens hele regionen er stagneret i samme periode.
Tallene er baseret på Danmarks statistik, som bruger tal fra overnatningssteder med 40 eller flere sengepladser.
- Det betyder ikke, at der er tid til at hvile på de berømte laurbær, tværtimod. Det viser, at der satses professionelt på turismen i Vesthimmerland og samarbejdet mellem turistorganisationen, kommunen og turisterhvervet er på rette vej, siger turistdirektør Jimmi Petersen, VisitVesthimmerland.
Nye fokusområder
I løbet af de seneste år har VisitVesthimmerland igangsat forskellige tiltag i form af projekter og nye markedsføringstiltag. Denne rolle har haft en positiv effekt på hele turismeerhvervet i Vesthimmerland.
I 2018 vil et af de primære fokusområder for VisitVesthimmerland være Himmerlands Vestkyst. Himmerlands Vestkyst er en akse, der går fra Aggersborg i nord til Louns i syd. Det er med andre ord området langs den himmerlandske vestkyst tæt på Limfjorden, der skal trække turisterne til.
Nye tendenser
- Den største tendens, der sker i turistbranchen er, at flere og flere turister anvender online medier frem for de trykte medier. Tendenserne fra både egen destination og andre viser, at turister i stigende grad anvender self-service som for eksempel smartphone. Turistens digitale rejse sker primært online før, under og efter rejsen. Dette understøtter også VisitVesthimmerlands fordeling af ressourcer på henholdsvis online og offline medier, som i 2018 ligger på 80% på online og 20% på offline, siger Jimmi Petersen.
Det betyder, informationen er tilgængelig 24 timer i døgnet, hvorfor flere og flere destinationer tager deres traditionelle turistkontorer op til revision og lukker. Senest i Nordjylland er turistbureauet i Hobro lukket. Derfor får turismeerhvervet en større rolle i at være ambassadører i turisternes oplevelser og færden i destinationen, samt fortælle de gode historier.