Økonomiudvalgets uddeling af 200.000 kroner fra kommunens turistpulje uden om ansøgere imponerer ikke Anders Bloksgaard, formand for Løgstøregnens Turistforening.
Af Jacob Dalgaard
Formanden havde meget på hjerte, da Løgstøregnens Turistforening tirsdag holdt generalforsamling. Det er nemlig et par år siden, det sidst er sket på grund af corona.
Det meste af Anders Bloksgaards beretning var en storbuket roser, der handlede om Løgstørs fortræffeligheder som turistby. Også under coronaen, hvor turismen blomstrede, selv om udlændingene i store perioder udeblev.
Men der var også tidsler i buketten, og de stiveste torne sidder på Økonomiudvalgets udmøntning af en pulje på 800.000 kroner til turistfremme langs Limfjorden i Vesthimmerland. Anders Bloksgaard roste politikerne for deres udmøntning af puljen de første to år. Men piben fik en anden lyd, da den skulle uddeles for tredje gang i december 2021.
Her valgte Økonomiudvalget at tildele 25 % af pengene til Destination Himmerland til general markedsføring af Vesthimmerlands vestkyst, selv om destinationen i forvejen får penge til at markedsføre turismen i Vesthimmerland, sagde Anders Bloksgaard på generalforsamlingen og tilføjede så:
”Det største problem er dog et helt andet. Destination Himmerland har slet ikke indsendt en ansøgning. Man har altså udstukket ét sæt spilleregler, som borgere, foreninger, institutioner i Vesthimmerland skal leve op til. For destinationen gælder der så åbenbart nogle helt andre spilleregler - ja, man behøver faktisk ikke engang at lave en ansøgning. Mon ikke der er mange ansøgere, der gerne vil vide, hvordan man kan slippe med at skrive ansøgninger til en ansøgningspulje, og undgå bøvlet med at leve op til de ret skrappe og relevante kriterier, kommunen har udstukket.
Sagen er umanerligt klodset håndteret. Og det er ærgerligt! I de famøse 800.000 er der nemlig en mulighed for både et reelt kompromis, men også potentiale for investeringer, samarbejde og udvikling af turismen langs kommunens Limfjordskyst. Sikkert er det, at vi kommer til at holde et vågent øje med, hvordan man anvender 200.000 til ”en generel markedsføring af Vesthimmerlands vestkyst”.
Skulle der ikke være andre grunde, så vidner netop denne sag om, at der fortsat er brug for en turistforening til at varetage Løgstørs og turismens interesse, fastslog Anders Bloksgaard.