Venstres kandidat til byrådet, Per Bisgaard fra Aalestrup, vil i morgen lave et eksperiment, der skal vise tidsforskellen på ruterne over Limfjorden.
Venstres kandidat til byrådet, Per Bisgaard fra Aalestrup, vil i morgen lave et eksperiment, der skal vise tidsforskellen på ruterne over Limfjorden.
Af Jacob Dalgaard
I morgen klokken 11 starter en ekspedition fra rundkørslen mellem Aars og Haverslev, hvor hovedvej 13 passerer igennem. Her vil Per Bisgaard i sin bil sætte kurs mod Aalborg Lufthavn via motorvejstunnellen.
Præcis samme tid og fra samme sted vil tidligere bagermester i Løgstør, Keld Dal, i sin bil sætte kurs mod Aalborg Lufthavn - bare via Aggersundbroen. I en tredje bil vil Per Bisgaards søn tage samme tur via Limfjordsbroen i Aalborg.
Per Bisgaard lægger ikke skjul på, at det er et politisk stunt, men det er også for at støtte op om landsdelens lufthavn.
Flere og flere flypassagerer kommer til Aalborg syd fra, og den største udfordring for dem er at komme over Limfjorden, siger Per Bisgaard.
- Vi savner en 3. Limfjordsforbindelse. Den er vigtig for Aalborg Lufthavn, påpeger han.
- Jeg har selv prøvet at sidde i kø på motorvejen, og så kunne det have været dejligt, hvis man var blevet advaret, så man kunne nå at dreje fra noget før og tage en alternativ rute over Aggersundbroen. Vi har forsøgt at få Trafikradioen til at informere, men den har aldrig rigtigt reageret på vores henvendelse, siger Per Bisgaard.
Torsdagens eksperiment skal påvise, hvor stor eller lille forskellen reelt er på de forskellige ruter til lufthavnen, så Aggersundbroen kan være et reelt alternativ. Når bilerne ankommer til Aalborg Lufthavn, vil Per Bisgaard forsøge at få lufthavnsdirektør Søren Svendsen i tale om hans syn på udfordringerne over Limfjorden.
Eksperimentet kan også bruges til at sætte fokus på behovet for en hærvejsmotorvej til Vesthimmerland og en nødvendig udvidelse af Aggersundvejen. Men det er i første omgang behovet for en 3. Limfjordsforbindelse, vi vil understrege, siger Per Bisgaard.
Han understreger, at tidspunktet for eksperimentet bevidst er valgt udenfor myldretiden. Det er i øvrigt pålagt chaufførerne at køre efter hastighedsgrænserne.