Byrådet har besluttet at indkøbe iPad’s til hjemme- og sygeplejen, så arbejdet med at dokumentere bliver lettere, hurtigere og dermed mere sikkert.
”Det er vigtigt, at vores medarbejdere får så gode arbejdsbetingelser som muligt, så de kan give borgerne en sammenhængende indsats”, siger formand for Sundhedsudvalget Palle Jensen. ”De senere år er behovet for at dokumentere og dele skriftlig viden om borgeren steget hos medarbejderne, og det vil fortsætte med at stige fremover. Det er vigtigt for borgeren, og det er samtidig vigtigt for os, at skrivearbejdet klares hurtigt og let, så det ikke tager unødig tid fra plejen.”
Det er besluttet at indkøbe cirka 130 iPads-mini i hjemmeplejen. Investeringen sker inden for det afsatte budget. Egentlig skulle pengene have været anvendt til andre it-tiltag i sundhedsplejen, men de tekniske løsninger, som pengene skulle være brugt på, er endnu ikke udviklet færdig. Derfor besluttede byrådet i torsdags at pengene i stedet kunne bruges til blandt andet iPads.
”Vi forventer os meget af den nye teknologi”, siger leder af Pleje og Seniorservice Thomas Palner. ”Der ligger en driftsbesparelse på 500.000 kroner årligt, men vigtigere er det, at vi er teknologisk rustet til den rivende udvikling, der er i brugen af teknologiske arbejdsredskaber, de såkaldte apps, der kan understøtte plejearbejdet.”
Der er f.eks. anskaffet app til tidlig opsporing af sygdom, hvor plejen via en udviklet tjekliste hurtigere kan se, om borgeren viser symptomer på forværring af sundhedstilstanden fysisk eller mentalt.
”Vi står også over for indførslen af det Fælles Medicinkort (FMK), der er på vej til afprøvning i kommunerne. FMK er et også kvalitetsmæssigt spring fremad, hvor borgerens medicinforbrug samles et sted elektronisk på iPad’en, så plejepersonale lynhurtigt opdateres, hvis læge eller sygehus ændrer i medicin eller dosering” fortsætter Thomas Palner ”Det vil sikre bedre mod fejl i medicinering og det gavner borgerne og gør vores personale mere trygt.”
De nye iPads tages i brug hen over efteråret 2014.